Michal Dominik
- O mne
- Moje predmety
- Fotoalbum
- na stiahnutie
- GEOGRAFIA - práce na odovzdanie
- GEOGRAFIA I - športový manažment
- Geografia I - GEOGRAFIA AKO VEDA
- Geografia I - ZEM AKO VESMÍRNE TELESO
- Geografia I - KARTOGRAFIA
- Geografia I - LITOSFÉRA
- Geografia I - GEORELIĚF
- Geografia I - PEDOSFÉRA
- Geografia I - HYDROSFÉRA
- Geografia I - BIOSFÉRA
- Geografia I. - ATMOSFÉRA
- Geografia I - OBYVATEĽSTVO
- Geografia I - SÍDLA
- Geografia I - HOSPODÁRSTVO
- Geografia I - POLITICKÁ GEOGRAFIA
- Geografia I - REGIONÁLNA GEOGRAFIA OCEÁNOV A MORÍ
- Geografia I - POLÁRNE OBLASTI
- Geografia II - AUSTRÁLIA A OCEÁNIA
- Geografia II - AMERIKA
- Geografia II - EURÓPA
- Geografia II - AFRIKA
- Geografia II - ÁZIA
- Geografia III - SLOVENSKO
- Geografia IIIOA - EURÓPA
- Geografia IVOA - SLOVENSKO
- NEMECKÝ JAZYK - ZÁPOR
- NEMECKÝ JAZYK - PODMET MAN
- Minulý čas
- Minulý čas - riešenie
- Minulý čas III
- Minulý čas III - riešenie
- Príčastie minulé
- Príčastie minulé - riešenie
- Modálne slovesá
- Stupňovanie prídavných mien
- Použitie člena
- Použitie člena - riešenie
- Trpný rod I. (Aktiv)
- Trpný rod I. (Aktiv) - riešenie
- Trpný rod II. (Aktiv)
- Trpný rod II. (Aktiv) - riešenie
- Trpný rod III. (Passiv)
- Trpný rod IV. (Passiv/Aktiv)
- Trpný rod IV. (Passiv/Aktiv) - riešenie
- Trpný rod V. (Aktiv - minulý čas)
- Trpný rod V. (Aktiv - minulý čas) - riešenie
- Trpný rod (Aktiv, Passiv - mix)
- Trpný rod (Aktiv, Passiv - mix) - riešenie
- LEKCIA 1
- LEKCIA 2
- LEKCIA 3
- LEKCIA 4
KARTOGRAFIA
- zaoberá sa zobrazovaním objektov a javov reálneho sveta pomocou matematických a grafických metód
Mapa – zmenšený a zjednodušený obraz zemského povrchu, vzniká zobrazením do roviny
Plán –zmenšený obraz malého územia (do 200 km2)
Glóbus –zmenšený trojrozmerný guľový model Zeme (v mierkach 1:30 – 1:80 mil.)
MIERKA MAPY
- ČÍSELNÁ (1:50 000, 1:200 000, ...)
- GRAFICKÁ – úsečka s rovnako veľkými dielikmi (uvádza, akej skutočnej dĺžke v m alebo km zodpovedá dĺžka jedného dielika na príslušnej mape)
ÚLOHY:
- Na mape v mierke 1:25 000 je vzdialenosť dvoch sídel 31 mm. Koľko metrov meria táto vzdialenosť v skutočnosti? (775 m)
- Profesor Nečesaný chce zostrojiť glóbus v mierke 1: 80 000 000. Aká by mala byť dĺžka rovníka v cm na tomto glóbuse? (50 cm)
- V akej mierke je vyhotovená mapa, ak vzdialenosti 400 km zodpovedá na mape úsečka dlhá 8 cm? (1:5 000 000)
- Vzdušná vzdialenosť z Nových Zámkov do Nitry je 38 km. Aká dlhá úsečka bude predstavovať túto vzdialenosť na mape s mierkou 1:500 000? (7,6 cm)
- Grécky obchodný cestujúci Apostolis Sintrivanis sa potrebuje dostať letecky z ostrova Zakynthos v Jónskom mori na ostrov Lesbos v Egejskom mori. Vzdialenosť týchto dvoch ostrovov na mape v mierke 1:7 500 000 je 6,5 cm. Vypočítajte skutočnú vzdialenosť v km, ktorú musí prekonať pán Sintrivanis. (487,5 km)
- Vypočítajte vzdušnú vzdialenosť medzi hlavnými mestami Ouagadougou v Burkine Faso a Antananarivo na Madagaskare (str. 37, Školský atlas sveta) (6320 km)
- Vzdialenosť z obce Potvorice v okrese Nové Mesto nad Váhom do piešťanskej mestskej časti Kocurice je 14 mm na mape v mierke 1: 1 000 000. Aká bude ich vzdialenosť v mm na mape v mierke 1:800 000? (35 mm)
- Na mape v mierke 1:200 000 je dĺžka jazera Pekwachnamaykoskwaskwaypinwanik v kanadskej provincii Manitoba 45 mm. Akú skutočnú vzdialenosť prekoná pán Strašipták na svojom motorovom člne? (9 km)
- Aká by mala byť vzdialenosť z dedinky Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch vo Walese do Londýna na mape v mierke 1:5 000 000, ak ich skutočná vzdialenosť autom je 420 km. (8,4 cm)
- Hracia plocha futbalového štadiónu Estadio Santiago Bernabéu v Madride má dĺžku 107 m a šírku 72 m. Vypočítajte mierku plánu, do ktorého študent Kulifaj zakreslil hraciu plochu s rozmermi 2,14 cm a 1,44 cm. (1:5000) DRUHY MÁP A. podľa mierky
a. veľkých mierok (plány, topografické mapy – do 1:200 000)
b. stredných mierok (1:200 000-1:1 000 000)
c. malých mierok (nad 1:1 000 000)
B. podľa obsahu
- všeobecnogeografické (fyzické, politickoadministratívne)
- tematické:
- mapy prírodných javov (geologické, geomorfologické, klimatické, hydrologické, pôdne, vegetačné)
- mapy spoločenských javov (obyvateľstva, sídel, priemyslu, poľnohospodárstva, dopravy)
- ostatné (životného prostredia, turistické, dejepisné)
C. podľa účelu (vedecké, vojenské, školské nástenné, plánovacie, projekčné, atlas – súbor
máp spojených do celku)
KARTOGRAFICKÉ ZOBRAZENIA
- spôsoby, ktorými sa zobrazuje zjednodušený zemský povrch na mapy
- podľa skreslenia
- rovnakouhlé (konformné) – neskresľujú sa uhly
- rovnakoplošné (ekvivalentné) – neskresľujú sa plochy
- rovnakodĺžkové (ekvidištantné) – neskresľujú sa dĺžky
b.podľa zobrazovacej plochy
1. azimutálne
– zobrazovacou plochou je rovina, poludníky sa zobrazia ako zväzok lúčov zo stredu mapy, rovnobežky ako sústredné kružnice
2.valcové (cylindrické)
– zobrazovacou plochou je plášť valca, poludníky sa zobrazia ako rovnobežné priamky, rovnobežky ako priamky rovnobežné s rovníkom a kolmé na poludníky
3.kužeľové (kónické)
- zobrazovacou plochou je plášť kužeľa, poludníky sa zobrazia ako zväzok lúčov, ktoré vychádzajú z vrcholu kužeľa, rovnobežky ako kruhové oblúky
OBSAH MAPY
- tvoria všetky predmety zobrazené na mape mapovými značkami a symbolmi
- GEOGRAFICKÁ SIEŤ (poludníky, rovnobežky)
- POLOHOPIS
- VÝŠKOPIS
- POPIS MAPY – zemepisné názvy: a. miestne (osídlené)
b. chotárne (neosídlené – prírodné objekty, pozemky, pohoria, ...
POLOHOPIS – zobrazuje horizontálnu členitosť, hlavné zložky:
- bodové prvky (sídla)
- čiarové prvky (vodné toky, komunikácie)
- plošné prvky (jazerá, lesy, poľnohospodárske polia, vegetačné porasty)
VÝŠKOPIS– zobrazuje vertikálnu členitosť, znázorňuje sa výškovými bodmi (kótami), vrstevnicami, tieňovaním a farebnými vrstvami
- základným prvkom je nadmorská výška – podľa nadmorskej výšky sa rozdeľujú tvyra zemského povrchu: a. vypuklé (s kladnou nadmorskou výškou)
b. vhĺbené (so zápornou nadmoskou výškou)
Čiary, ktoré spájajú na zemskom povrchu body s rovnakou kladnou nadmorskou výškou – izohypsy (vrstevnice), s rovnakou zápornou nadmorskou výškou – izobaty (hĺbnice)